Christian Rüdiger
Christian Rüdiger ist Filmwissenschaftler und Experte für deutsche Filmgeschichte. Zunächst studierte er Filmwissenschaft und Kunstgeschichte an der Freien Universität Berlin, wo er später auch Filmwissenschaft lehrte. Er promovierte an der Freien Universität Berlin mit seinem Werk Schule im deutschen Spielfilm. Filmische Dimensionen von Bildung, Erziehung und sozialer Selektion, das 2023 erscheint.
Rüdigers Forschungsschwerpunkte umfassen Filme als politische Erfahrungsräume, die phänomenologische Filmtheorie, sowie den Deutschen Film allgemein.
Seinen Forschungsinteressen widmet sich Rüdiger in Texten wie Die Affektrhetorik utopistischer Gemeinschaftsbildung in Wolfgang Schleifs DIE STÖRENFRIEDE (1953) (S. 71-92), der in dem von Steffi Ebert und Bettina Kümmerling-Meibauer herausgegebenen Werk Von Pionieren und Piraten. Der DEFA-Kinderfilm in seinen kulturhistorischen, filmästhetischen und ideologischen Dimensionen (Heidelberg 2021) erschienen ist. Der 2018 in Hermann Kappelhoff, Christine Lötscher und Daniel Illgers Cinepoetische Exkursionen ins Kino von 1968 erschienene Essay Gaudeamus igitur. Poetische Weltentfaltung und ästhetische Weltwahrnehmung als zeithistorische Dimensionen in Werner Jacobs’ ZUR HÖLLE MIT DEN PAUKERN (S. 95-112) zählt ebenfalls zu den repräsentativen Publikationen Rüdigers.
Three Quick Questions:
In a few words, can you tell us about your current research interest?
At the moment, I am working on newer British period films or those visual worlds that can be associated with the so-called British heritage film. Recent films in which BIPoc take on prominent roles seem to stand at odds with traditional historiographies and experiences of white normativities.
How do you relate the term poiesis to your work?
I see the concept of poiesis in my project primarily in the forms of resistant appropriation and repurposing of known audiovisual images and spaces of experience. A productive filmic way of thinking is produced here, which explores the experience of a new, pluralistic community and thereby performatively breaks with the conventions of heritage film and the paradigms of its own hegemonic, white (film) historicity.
Which film or other audiovisual format has resonated with you lately and why?
Although the series has been around for a few years, I only recently stumbled across the first season of The Terror, which seeks a fairly free approach to the events surrounding John Franklin's lost Arctic expedition in the 1840s. I found it very impressive how the basic conditions of communality and abandonment are negotiated quite viscerally in an escalating modulation of space and time.