Dr. Christina Schmitt
Researcher
Coordination of Publications
Office hours
nach Vereinbarung
Christina Schmitt studied Theatre Studies, Film Studies and Journalism at the Freie Universität Berlin. From 2009 to 2013, she was a research assistant at the Exzellenzcluster "Languages of Emotion" in the film studies-linguistics project "Multimodale Metaphorik und Ausdrucksbewegung". She is a research assistant in the research group Kolleg-Forschungsgruppe Cinepoetics since 2017. There she has been responsible for publication coordination since 2020, having previously coordinated the events programme. Christina Schmitt gained her doctorate under the supervision of Prof. Dr. Hermann Kappelhoff and Prof. Dr. Cornelia Müller; her dissertation is titled "Wahrnehmen, fühlen, verstehen: Metaphorisieren und audiovisuelle Bilder" (2020) and was published with de Gruyter.
Sommersemester 2016
Bachelor-Seminar: Metapher und Zeitlichkeit (mit Hauke Lehmann). Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft
Wintersemester 2013/2014
Bachelor-Seminar: Einführung in die Filmanalyse (mit Sarah Greifenstein). Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft
Sommersemester 2011
Master-Seminar: Zeigen, Auslassen, Abschweifen, Erzählen … (mit Christian Pischel, Sarah Greifenstein). Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft
Wintersemester 2010/2011
Vorlesung: Ausdrucksbewegung (mit Hermann Kappelhoff, Sarah Greifenstein). Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft
Monografien
Schmitt, Christina (2020): Wahrnehmen, fühlen, verstehen. Metaphorisieren und audiovisuelle Bilder. Berlin/Boston: Walter de Gruyter. https://www.degruyter.com/view/product/507075
Herausgeberschaft
Kappelhoff, Hermann / Bakels, Jan-Hendrik / Lehmann, Hauke / Schmitt, Christina (Hrsg.) (2019): Emotionen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart: Metzler. https://www.springer.com/de/book/9783476024831
Greifenstein, Sarah / Horst, Dorothea / Scherer, Thomas / Schmitt, Christina / Kappelhoff, Hermann / Müller, Cornelia (Hrsg.) (2018): Cinematic Metaphor in Perspective. Reflections on a Transdisciplinary Framework. Berlin/Boston: Walter de Gruyter. https://www.degruyter.com/view/product/507072
Schmitt, Christina / Grotkopp, Matthias (Hrsg.) (2017): mediaesthetics #2: Metaphor in the Arts, in Media and Communication. https://www.mediaesthetics.org/index.php/mae/issue/view/10
Aufsätze
»Into the Wild? Film Studies and Transitions into ›Openness‹« (zusammen mit Alena Horbelt, Maximilian Grenz, Sarah-Mai Dang, Matthias Grotkopp, Franziska Heller, Anna Luise Kiss und Eileen Rositzka), in: Open-Media-Studies-Blog der Zeitschrift für Medienwissenschaft, online.
Part 1: 11. Mai 2021 https://zfmedienwissenschaft.de/node/1678
Part 2: 19. Mai 2021, https://zfmedienwissenschaft.de/node/1677
Part 3: 26. Mai 2021, https://zfmedienwissenschaft.de/node/1676
Schmitt, Christina (2019): »What’s going on between those ears? Skizzen zu Pop und Popkultur als Erfahrungsbereiche in Edgar Wrights BABY DRIVER«. In: Im Verwandeln der Zeit. Reflexionen über filmische Bilder. Hrsg. v. R. Brückner, B. Groß, M. Grotkopp, E. Rositzka. Berlin: Vorwerk 8, S. 305-319.
Schmitt, Christina (2015): »Embodied meaning in audio-visuals: first steps towards a notion of mode«. In: Building bridges for multimodal research international perspectives on theories and practices of multimodal analysis. Hrsg. v. J. Wildfeuer. Bern/New York: Peter Lang, S. 309-325. https://doi.org/10.3726/978-3-653-05431-6
Müller, Cornelia / Schmitt, Christina (2015): »Audio-visual metaphors of the financial crisis: meaning making and the flow of experience«. In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada / Brazilian Journal of Applied Linguistics 15.2 (= Special Issue: Metaphor and Metonymy in Social Practices, hrsg. v. R. W. Gibbs Jr., L.C. Ferreira), S. 311-341. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982015000200311&script=sci_abstract
Schmitt, Christina / Greifenstein, Sarah (2014): »Cinematic communication and embodiment«. In: Body – Language – Communication. An international handbook on multimodality in human interaction (= Handbooks of Linguistics and Communication Science 38.2). Hrsg. v. C. Müller, A. Cienki, E. Fricke et al., Berlin/New York: De Gruyter Mouton, S. 2061-2070. https://doi.org/10.1515/9783110302028.2061
Schmitt, Christina / Greifenstein, Sarah / Kappelhoff, Hermann: (2014): »Expressive movement and metaphoric meaning making in audio-visual media«. In: Body – Language – Communication. An international handbook on multimodality in human interaction (= Handbooks of Linguistics and Communication Science 38.2). Hrsg. v. C. Müller, A. Cienki, E. Fricke et al., Berlin/New York: De Gruyter Mouton, S. 2092-2112. https://doi.org/10.1515/9783110302028.2092
Horst, Dorothea / Boll, Franziska / Schmitt, Christina / Müller, Cornelia (2014) »Gesture as interactive expressive movement: Inter-affectivity in face-to-face communication«. In: Body – Language – Communication. An international handbook on multimodality in human interaction (= Handbooks of Linguistics and Communication Science 38.2). Hrsg. v. C. Müller, A. Cienki, E. Fricke et al., Berlin/New York: De Gruyter Mouton, S. 2112-2125. https://doi.org/10.1515/9783110302028.2112
Mitarbeit
Müller, Cornelia / Kappelhoff, Hermann (2018): Cinematic Metaphor. Experience – Affectivity – Temporality. In Zusammenarbeit mit Greifenstein, Sarah / Horst, Dorothea / Scherer, Thomas / Schmitt, Christina. Berlin/Boston: Walter de Gruyter. https://www.degruyter.com/view/product/498284
Vorträge
2021
»Filmisches Metaphorisieren: Bedeutungs- und Weltkonstitution. Ein theoretisch-analytischer Parcours mit Der Krieger und die Kaiserin« (Videovortrag). Veranstaltung: Cinepoetics Ringvorlesung 2021 – FIKTIONALE WELTEN. Berlin, Sommersemester 2021.
2019
»Cinematic Metaphors as Instruments for Audiovisual Thinking« (mit Sarah Greifenstein). Veranstaltung: SCSMI 2019 – Jahrestagung der Society for Cognitive Studies of the Moving Image. Hamburg, 14. Juni 2019
2018
»Cinematic Metaphor – Theory and Application« (Colloquium mit Cornelia Müller, Dorothea Horst, Thomas Scherer). Veranstaltung: RaAM 12: Metaphor across contexts and domains: from description to application – 12. Konferenz der Association for Researching and Applying Metaphor (Hong Kong). 28. Juni 2018
»›I have come to believe that mapmaking should be of secondary interest.‹ – The Lost City of Z, Mapping and Metaphorizing« (zusammen mit Eileen Rositzka). Veranstaltung: Moving Cartographies // Cinepoetics Workshop (Freie Universität Berlin). 6. Februar 2018
2017
»Filmisches Metaphorisieren. (Mit) Vertigo wahrnehmen, fühlen und verstehen«. Veranstaltung: Produktive Äquivalenz. Die Metapher im transdisziplinären Kontext. Ein Symposium der Humboldt-Universitäts-Gesellschaft (Berlin). 7. Juli 2017
2016
»Cinematic Experience and Metaphor Dynamics«, zusammen mit Sarah Greifenstein (Europa Universität Viadrina) bei der Roundtable-Präsentation: Cinematic Metaphor: Experience and Temporality Veranstaltung: RaAM 11 – Metaphor in the Arts, in Media and Communication: 11. Konferenz der Association for Researching and Applying Metaphor, ausgerichtet von Cinepoetics (Freie Universität Berlin) in Kooperation mit Viadrina Center for Dynamic Multimodal Communication (Europa Universität Viadrina). 3. Juli 2016
»’I didn’t know love could be so cruel’ – Metaphorising in Tykwer’s Der Krieger und die Kaiserin«. Veranstaltung: Metaphor in Film and Literature // Cinepoetics Workshop (Freie Universität Berlin). 9. Juni 2016
»Emergent Metaphoricity in TV News«, zusammen mit Cornelia Müller (European University Viadrina), Sarah Greifenstein (Freie Universität Berlin), Hermann Kappelhoff (Freie Universität Berlin) Veranstaltung: Metaphor and Film – Dynamics and Multimodality // Cinepoetics Workshop (Freie Universität Berlin). 11. Januar 2016
2014
»Amodality – Multimodality. Metaphoric meaning making in audiovisuals«. Tagung: Combining multimodal analysis from international perspectives (Bremen). 12. September 2014
»Zum Denken in Bildern und Sprachbildern. Verkörperte Metaphorizität in Audiovision und Vortragskunst«. Tagung: Rhetorik der Evidenz. Epistemologische Modelle und rhetorische Praxis in Wissenschaft, Kunst und Kultur (Heidelberg). 14. März 2014
2013
»What you see is what you get. Zur Rhetorik wissenschaftlicher Vorträge« (mit Sarah Greifenstein). GfM-Jahrestagung: Medien der Wissenschaft (Lüneburg). 3. Oktober 2013
2012
»Metaphors in film – unfolding and arising« (mit S. Greifenstein). 4. RaAM-Seminar: Metaphor, metonymy and emotions (Posen, Polen). 5. März 2012
2011
»Metaphorically structured audiovisual expressive movements in commercials: Images as rhetoric gestures«. 5. Nomadikon-Konferenz: image=gesture (Bergen, Norwegen). 12. November 2011
2010
»Audiovisual orchestrations of metaphoric gestures in a TV report« (mit Hermann Kappelhoff, Cornelia Müller, Sarah Greifenstein, Susanne Tag, Stefan Rook). 4. ISGS-Konferenz: Gesture. Evolution, brain, and linguistic structures (Frankfurt an der Oder). 26. Juli 2010
»›Psychoanalysis is opening doors‹ – A film aesthetic & linguistic analysis of Hitchcock’s Spellbound« (mit Hermann Kappelhoff, Cornelia Müller, Sarah Greifenstein, Susanne Tag, Stefan Rook). 8. RaAM-Konferenz: Metaphor and Domains of Discourse (Amsterdam, Niederlande). 2. Juli 2010
»Intertwined metaphoric expressions. Bringing together linguistic and film-aesthetic analysis« (mit Hermann Kappelhoff, Cornelia Müller, Sarah Greifenstein, Susanne Tag, Stefan Rook). 8. RaAM-Konferenz: Metaphor and Domains of Discourse (Amsterdam, Niederlande). 1. Juli 2010
»Analyzing metaphoric expressions in TV reports. An interdisciplinary approach to metaphors in speech, gesture and film« (mit Hermann Kappelhoff, Cornelia Müller, Sarah Greifenstein, Susanne Tag, Stefan Rook). 4. LCM-Konferenz(Turku, Finnland). 23. Juni 2010
»Multimodal metaphors and expressive movement in film. Audiovisual aesthetic structures modelling emotions« (mit Hermann Kappelhoff, Cornelia Müller, Sarah Greifenstein, Susanne Tag, Stefan Rook). 4. LCM-Konferenz(Turku, Finnland). 23. Juni 2010
»Keiner liebt mich – Doris Dörrie und die Beziehungskomödie der 1990er Jahre« (mit Sarah Greifenstein). Ringvorlesung: Das deutsche Gegenwartskino (Seminar für Filmwissenschaft, Freie Universität Berlin). 22. April 2010