Dr. Danny Gronmaier
Freie Universität Berlin
Researcher
Room 034 (Anbau)
12165 Berlin
Danny Gronmaier is a postdoctoral research associate at and managing director of the Center for Advanced Film Studies Cinepoetics at Freie Universität Berlin. After the completion of a bachelor’s degree combining literature, art and media studies at the University of Konstanz, he did a master’s degree in film studies at Freie Universität Berlin from 2010 to 2013. From 2011 to 2015, he was part of the DFG-funded research project "Staging images of war as a mediated experience of community“. During the academic year of 2015/16, he was granted a PhD scholarship by the FU Exchange program and spent the year at the University of Michigan in Ann Arbor, where he worked as a Graduate Student Instructor and obtained a master’s degree in Germanic Languages and Literatures.
In 2021, Danny Gronmaier finished his doctorate at the Freie Universität Berlin with a dissertation on the genre poetics, politics and historicity of the US team sports film (summa cum laude).
Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft
SS 2022 Historische Poetik des US-Thrillers der 80er und 90er Jahre (PS)
SS 2020 Medienästhetische Konzeptualisierungen filmischer Narrativität (HS)
WS 2016/17 Electric Light Orchestration: Rockmusik und Film (PS)
SS 2015 Sportfilm und Geschichtlichkeit (PS)
WS 2014/15 Einführung in die Filmanalyse (PS)
SS 2014 Einführung in die Filmtheorie (PS, zus. mit Hanno Berger)
WS 2013/14 Genre und Gemeinsinn (HS, zus. mit Hermann Kappelhoff)
University of Michigan, Ann Arbor, German Department
WT 2016 German 232: Introduction to German film
FT 2015 German 101
Media Sports, Screened Sports, Sports in Film
Film and Media Theory (after Deleuze and Cavell)
Filmic Perception/Expressivity
Genre Theory, Genre Poetics
Film Historicity
Politics of Aesthetics
Media Communitization
Audiovisual Culture
Monografie
The US Sports Film: A Genre of American Dream Time. Berlin/Boston: DeGruyter, 2023.
Aufsätze
Auflösungen (in) der Zeit und Bilder der Vergemeinschaftung. Flow als ästhetisches Erleben und filmische Wahrnehmungsmodalität im Sportfilm am Beispiel von MIRACLE. In: S. Rehbach (Hg.): Filmische Darstellung von Sport. Ansätze, Perspektiven, Analysen (Sport in der audiovisuellen Medienkultur, Band 2). Wiesbaden: Springer VS, 2024. (im Erscheinen)
Geister-Bilder als Geist des Sportfilms. In: A. Press/W. Pauleit (Hg.) Nach dem Film, No 19 ("Mit Film denken und handeln“), 2021. [Link]
Encountering Genre History on the Field of Dreams. The Sports Film and the Deep Temporality of the Poiesis of Film-Viewing. In: mediaesthetics Journal of Poetics of Audiovisual Images, No 3 (“Genre & Affect”), 2019. [Link]
Ein Zyklus der Melancholie zwischen Flächigkeit und Tiefe. Steven Soderberghs SOLARIS. In: R. Brückner/B. Groß/M. Grotkopp/E. Rositzka (Hg.): Im Verwandeln der Zeit. Reflexionen über filmische Bilder. Berlin: Vorwerk 8, 2019, S. 227-242.
Mädchen in der Grube. Bewegungsdynamiken zwischen Spiel und entfesselter Gewalt in Roger Fritz’ „Mädchen-Trilogie.“ In: H. Kappelhoff/C. Lötscher/D. Illger (Hg.): Filmische Seitenblicke. Cinepoetische Exkursionen ins Kino von 1968. Berlin/Boston: DeGruyter, 2018, S. 339-366. (zusammen mit Regina Brückner) [Link]
Zur Geschichte des Studienfachs Filmwissenschaft an der Freien Universität Berlin. In: K. Kubicki/S. Lönnendonker (Hg.): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität Berlin Bd. 7. Die Altertums- und Kunstwissenschaften an der Freien Universität Berlin. Göttingen: V&R, 2015, S. 101-122. (zusammen mit C. Pischel, C. Pogodda, D. Gaertner, T. Haupts)
THE WAR TAPES and the Poetics of Affect of the Hollywood War Film Genre. In: Frames Cinema Journal, Issue 7, 2015. (zusammen mit Cilli Pogodda) [Link]